henrik.centerpartiet.net

Gå gärna in på min nya kompletta hemsida med denna blogg speglad: http://henrik.centerpartiet.net/

söndag 25 juli 2010

Folkligt, rövarlikt och ansvarsfullt

Idag har jag varit på Ringarumsdagen och delat ut gröna ballonger, uppskattade karameller med någon form av lakrits i, samt valinformation till dem som visade intresse. Årets Ringarumsbo blev Leif "Moppe" Andersson, delägare i en av bygdens största arbetsgivare, www.ringarums.se . Grattis!

 

Det var tråkigt att det skulle till att regna just idag. Men huvudsaken är att gärdena och gräsmattorna blir vattnade och skogen uppblött, så vi får mat till hösten och så vi slipper fler skogsbränder ett tag. Hur som helst så är det roligt att det är mycket aktiviteter runt om i kommunen. På fredagen och lördagen stod andra centerpartister vid Fyruddens Kajkalas och delade ut ballonger och information.

 

Igår kvälle var jag på teatern Ronja Rövardotter i Kolmården (eller Krokek) med min treåriga dotter samt min favoritkollega och hans dotter. Jag är väldigt imponerad. Jag brukar visserligen alltid vara helt tagen när jag varit på teater eller ännu hellre musikal, men det här var i alla fall riktigt bra. Och om man tänker på hur litet utrymme och vilka unga skådespelare som hade huvudrollerna och grådvärg- och rumpnisserollerna så är det just imponerande. De har liksom fått in hela filmens handling och fått till miljön där på en dansbana med tak, på trollberget vid Krokeks camping. Jag hoppas verkligen att det blir något liknande nästa år. Kanske med lite mindre nakenscener… För att citera min kollega: ”Den ända scen jag var övertygad om att de skulle censurera hade de gjort värre istället”. Han syftade på när Lovis kör ut alla Mattisrövarna i snön för tvagning. Det sprang helnakna karlar tvärs över dansbanan vilket naturligtvis ledde till att publikens mödrar och andra damer gav ifrån sig vårskriksliknande rövarvrål.

 

Ester Lindgren, min Astrid Lindgren-tokiga treåring satt som förhäxad hela föreställningen. Hon vill inte längre bli sjörövarjänta när hon blir stor, utan Ronja-skådespelerska…

 

Nästan lika lyrisk var hon under Madicken-teatern i Söderköping förra veckan och Pippi-föreställningen i Vimmerby i början av sommaren. Nu får det vara bra för den här gången, jag har trots allt semester.

 

Nej förresten, jag måste ge min åsikt om Nybyggarpartiets vallöfte om att investera hundratusentals skattekronor i aktiebolag med avlönad styrelse, VD, och anställda för att säkerställa att lokala arbetsgivare inte slår mynt av sina expansionsplaner som de utan ersättning jobbat för i flera år. Eller ni kanske förstår ungefär hur min inställning är efter den här beskrivningen. Jag är, kort och gott, av annan åsikt!

 

Jag och Centerpartiet vill skapa goda villkor för företagare att växa och bli lönsamma.

Jag och Centerpartiet är av uppfattningen att det är stor chans att en företagare har bättre idéer, mer långsiktigt (delvis fritidsbaserat) engagemang och större kraft till genomförande än kommunanställda för det här ändamålet.

Jag och Centerpartiet anser att man ska handskas ansvarsfullt med kommuninvånarnas pengar och inte satsa våghalsigt i projekt som det privata näringslivet lika gärna kan ta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar