henrik.centerpartiet.net

Gå gärna in på min nya kompletta hemsida med denna blogg speglad: http://henrik.centerpartiet.net/

måndag 8 juni 2009

Ökad stöd för EU-kritiska partier i hela unionen

Personligen tror jag inte att man ska se det Svenska valresultatet som ett ökat EU-stöd, vilket många vill få oss att göra. Jag tror fortfarande Svensson är ganska så kritisk till hur unionen styrs. Min åsikt grundar jag på detta:

 

1. Av de 56% som inte röstat är majoriteten emot EU och väljer aktivt att inte rösta med det skumma argumentet att de är emot hela projektet.

 

2. Anledningen till att EU-kritiska junilistan backade så stort tror jag är för att många av missnöjesröstarna i år valde piraterna istället och inte att deras väljare börjat älska EU:s flyttcirkus, lönehantering och detaljfokusering.

 

3. Att Folkpartiet gick framåt anser många tyder på ett ökat stöd för EU. Det tror inte jag. Jag tror att många som liksom folkpartiets förstanamn för länge sedan passerat åldersgränsen för pension inbillar sig att Marit Paulsson är kompetent och trovärdig bara för att hon är så gammal och har hunnit byta parti så många gånger. Och att folk feltolkar hennes ilskna torrbullsreklam att hon ska sätta ner foten och säga ifrån nere i Bryssel, när Folkpartiet i själva verket inte alls har några sådana planer.  (Och om hon skulle lyckas slopa jordbruksbidragen så fort som hon verkar vilja, så hoppas jag verkligen att man minskar EU-avgiften med motsvarande belopp, istället för att som hon vill hitta på nya överstatliga projekt att kasta in dessa sexhundra miljarder i.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar