henrik.centerpartiet.net

Gå gärna in på min nya kompletta hemsida med denna blogg speglad: http://henrik.centerpartiet.net/

torsdag 28 januari 2010

Isvaks-och kannibaltunnebad

Vilken fantastisk vinter vi har! Jag älskar alla våra årstider och framförallt när den för tillfället innevarande står i full blom. Den gångna lördagskvällen tillbringade jag vid mangårdsbyggnaden här på gården. Min jämnåriga granne, Fredrik Brännström, naprapat och ägare till Citykliniken i Norrköping hade bjudit in några grabbar för pimpeltävling, middag och kannibaltunnebad. Vi fick ingen fisk, så vi tog tillfället i akt att lyxa till det med köpegris till grillpremiären. Därefter hade vi en riktigt bra kväll i tunnan, med halvmeterdjup snö runt om och adventsgranen fortfarande grant lysande på silotornet. Efter att jag stärkt mig med ett par av julens kvarvarande julmust så var jag och en ivrig isborrare nere vid bryggan och högg upp en vak som de flesta närvarande utan brådska sedan doppade sig i.

 

Igår fyllde min kära lillflicka Selma 1 år. Hon blev rikligt uppvaktad av släkt och vänner och somnade utmattad vid niotiden. Det är en överväldigande känsla att tänka på att det var ett år sedan vi for in till BB och efter några dagars solande fick med oss Selma hem. Under kalaset använde hon frekvent sitt senaste ord ”skål” som jag råkade lära henne kvällen före. Till lunch åt hon en hel lång kokkorv (förutom skinnet) och över 1 dl stuvade makaroner samt en hel del ärtor och avslutningsvis ett halvt rån. Hon är liksom sin far otroligt stor i maten och uppskattar mina täta och regelbundna mellanmål.

 

Hon har ju för övrigt gått klanderfritt sedan hon var 9 månader och 1 vecka, men ikväll stelnade hennes ena ben efter dagens vaccinationsspruta, och om hon är som sin syster så kommer hon visa ett förvånat intryck när hon plötsligt inte kan gå imorgon bitti till följd av stelnad i sprutsticksbenet.

 

Sedan terminsstarten är jag föräldraledig 60% och jobbar därmed 2 dagar i veckan och är ledig 5, istället för tvärtom. Det är en riktigt härlig tillvaro som jag rekommenderar alla som har möjlighet. Missförstå mig inte nu. Jag trivs oerhört bra på mitt jobb och älskar mina arbetsuppgifter och det stora ansvar för produktutveckling som lagts på mig. Det är bara det att jag (liksom förmodligen resten av mänskligheten) även älskar att umgås med mina barn. Det är ingen dålig dag som är fylld med barnlek varvad med lite städning, matlagning & tvätthängning.

 

Trevlig helg på er! Idag är det fredag, i alla fall för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar