henrik.centerpartiet.net

Gå gärna in på min nya kompletta hemsida med denna blogg speglad: http://henrik.centerpartiet.net/

onsdag 3 februari 2010

Rimfrost som snorbroms

Vilken fantastisk vinter vi har!

 

Nu har det varit snö i kommunen i över halvannan månad. Jag mätte nyss snödjupet här i Sverkersholm till 77cm. Plogvallarna varierar mellan 1 och 1½ meter. Natten till lördagen hade vi drygt 27° kallt. Mina grannar uppmätte -30,5°C. Så kallt att även mustaschfria motionärer fick rimfrost under näsan.

 

Imorse var det knepigt att ta sig till jobbet. Inte för att det var problem att komma fram med min Honda CR-V. (En sekelskiftesbil med rejäl markfrigång och drift även bak när det krävs men som bara drar 0,92 liter bensin/mil). Det var dock andra bilar i vägen som jag fick hjälpa till att få undan först. Eftersom ca 15 fuktmättade centimeter med snö liksom hade yrt ner från sidan hela natten hade det bildats meterhöga vallar över vägen, där blåsten kom åt. Efter att ha försökt forcera en sådan vall fick en av grannbilarna evakueras genom främre sidorutan! Denna bil skottade vi med gemensamma krafter fram medan plogtraktorn skopade bort snön från andra hållet. Därefter röjde vi undan för den bil som stod i vägen för min bil så jag kunde komma iväg. Den femte granne som anslöt sig till vår ihärdiga skara tog jag upp som liftare och vi gav oss iväg. Lilla grusvägen mellan Sjösän och Ändebo var fint nyplogad. Däremot var vägen mellan Fyllingarum och Stintorp inte plogad utan hade rejäla vallar in på vägbanan. Jag anlände till jobbet inte mer än en 1 timme senare än jag tänkt mig, trots alla bravader. Efter snabblunch och lite längre dag så hade jag ändå gjort ett bra dagsverke och kunde bege mig hemåt tillsammans med min lifterska redan kl 17.

 

Utegivaren till min endast två år gamla panna (frånluftsvärmepump) från NIBE har redan gett upp. När det är -3° ute visar den +18°. När det var -27° visade den -11. Det här innebär att vi får hålla på och skruva upp värmen ganska mycket mer än vi brukar för att få ut samma effekt på elementen. Plus att vi eldar lite extra i kaminen. Jag har blivit lovad en ny givare som ska levereras med posten. Jag hoppas bara de tar sig fram till min postlåda snart. Imorse låg NT och Ny Teknik nerkörda i en snödriva uppe vid vägkorset. Mycket bra initiativ av tidningsbudet. Tack för det! Tidningarna kom fram. Men temperatursensorn är nog bäst om jag får i lådan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar