henrik.centerpartiet.net

Gå gärna in på min nya kompletta hemsida med denna blogg speglad: http://henrik.centerpartiet.net/

måndag 26 april 2010

POLIS!!! - Överge inte Valdemarsvik!

Östgötapolisen utreder nu om det är möjligt att hitta alternativ till att hålla igång polisstationen i Valdemarsvik. Det som föreslås är att stationen i Valdemarsvik läggs ner och ett närpoliskontor öppnar i Söderköping.

 

Ett sådant beslut skulle leda till drastiskt minskad polisiär närvaro i sydöstra länsdelen vilket på sikt troligen skulle leda till ökad oro och brottslighet i samhället. Valdemarsvik ligger så pass långt ifrån övriga polisstationer att det utan den lokala stationen tar åtminstone en halvtimme att ta sig ner till tätorten för att stävja pågående brott. Ännu värre är det för småorterna i kustbandet.

 

Man får inte förringa den stora avskräckande verkan som det har att potentiella brottslingar ser poliser dagligen och vet att de finns inom några minuters radie.

 

Jag vet inte hur det fungerar idag, huruvida polismännen för yttre tjänstgöring som utstationeras från Norrköping får sätta sig i en polisbil och räkna restiden till Valdemarsviksstationen som operativ arbetstid, med möjlighet att gripa in när de stöter på misstänkt brottslighet på vägen. Detta, kanske kombinerat med rotation på personal, borde i mitt tycke vara tillräckligt för att kunna hålla en bemanning i Valdemarsviks tätort.

 

POLIS! Jag, och resten av kommuninvånarna (med undantag av en handfull knarkare, hälare, våldsmän och andra bovar och banditer) hoppas på er!

 

2 kommentarer:

  1. Min hemkommun har genomgått en liknande process. Trots många sommargäster och en mängd fyllebråk har man valt att stänga polisstationen under sommarens två hetsigaste veckor.

    Det här är tyvärr priset av alla skattesänkningar som alliansen valt att genomföra. Jag kan endast hoppas på att man inte i framtiden väljer att göra som man gjorde när man bortprioriterade skolan genom att låta företag ta hand om den uppgiften. Dock tror jag tyvärr att det under de senaste åren öppnats dörrar för en framtida möjlighet för ett POLIS AB.

    För att återgå till ämnet, jag hoppas innerligen att politikerna tar sitt förnuft till fånga och väljer att behålla polisstationen. Trots att det kommer att kosta lite extra så är det något som är värt att satsa på.

    SvaraRadera
  2. I det här fallet är politikerna oskyldiga. Här är det svårigheter att hitta personal som vill jobba i lugna och idylliska Valdemarsvik som är problemkällan.

    SvaraRadera