henrik.centerpartiet.net

Gå gärna in på min nya kompletta hemsida med denna blogg speglad: http://henrik.centerpartiet.net/

lördag 29 maj 2010

Utan polischef redan om 2 år!

Jag vill be er att läsa båda artikelarna i tryckta NT om polisens framtid: Valdemarsvikssidan och Söderköpingssidan. Dessutom vill jag att ni läser Karin Jonssons blogg http://nt.se/bloggar/bloggare.aspx?blogg=2418395 . Karin är ledamot i polisstyrelsen och skriver där om vad som egentligen hänt.

På Söderköpingssidan står att "polisstyrelsen beslutade att bilda ett gemensamt närpolisområde i Söderköping och Valdemarsvik. De båda kommunerna får en gemensam chef, som placeras i Söderköping." Vidare berättas om planerna på bemanning: "fyra poliser i yttre tjänst, två utredare och  en utredningsledare ska vara stationerade i Söderköping". Det är ju utmärkt för Söderköping, men tyder på att det av dagens fullvärdiga polisstation i Valdemarsvik bara blir en skylt och ett fikarum kvar.

Det är sorgligt och beklagligt att vi efter polisstyrelsens beslut, som endast Karin Jonsson (c), röstade emot kan stå utan polisstation så tidigt som om två år! Karin försökte få ett tillägg till beslutet, "att Valdemarsvik och Söderköping ska ha var sin polisstation" men fick inte lägga till det utan fick höra att det är tjänstemannafråga...

Centerpartiet kommer att fortsätta att på ALLA NIVÅER kämpa för en levande landsbygd med god samhällsservice även på små orter.

Jag tror inte att det var "Bevara polisstations-SKYLTEN" som nära 4000 personer skrev på protestlistor om. Jag tolkade det som att invånarna vill ha kvar en fullvärdig polisstation av dagens kvalitet, som innbebär en kvalitativ polisnärvaro i centralorten och korta utryckningstider i hela sydöstra länsdelen.

Röstresultatet för en kvalitativ lösning blev häpnadsväckande nog: 10-1.

Jag har ingen erfarenhet av övriga politiska partiers organisation, men det verkar vara betydligt längre mellan gräsrötter, länsnivå, riksnivå och EU-nivå än vad vi har i mitt  folkrörelseparti.

Glöm inte läsa Karins blogginlägg: http://nt.se/bloggar/bloggare.aspx?blogg=2418395

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar