henrik.centerpartiet.net

Gå gärna in på min nya kompletta hemsida med denna blogg speglad: http://henrik.centerpartiet.net/

måndag 2 november 2009

motivation för nior

Jag läser med glädje i dagens NT om en ung man med klara ambitioner. Fantastiskt att han efter grundskolan bara behöver gå 3+1 år för att vara klart utbildad till sitt drömyrke. Idag går i princip alla 12 år i skolan, oavsett vad man tänker bli när man blir stor. Och då har jag inte räknat in förskola och förskoleklass. 9 obligatoriska år i grundskolan och nästan alltid 3 år på gymnasiet. De flesta är tyvärr än så länge inte färdiga för något yrke efter dessa 12 år utan måste läsa mera eller börja genom kontakter och lära upp sig på arbetsplatsen. Emil behöver bara läsa ett extra år så är han klar för sitt drömyrke. Det är bara att gratulera.

 

Jag brukar säga att det viktigaste valet i livet, näst efter valet av livspartner, är valet av gymnasielinje. Fram till den dagen har alla dörrar, lätt generaliserat, varit öppna. Plötsligt riskerar man att stänga en massa dörrar till framtida möjligheter i livet. Väljer man fel linje, så har man starkt begränsat möjligheterna till vidare studier och valfrihet till jobb.

 

Som liten skruvade jag med stor upptäckarglädje sönder telefoner och annat och min favoritfilm hette Tuppen, så för mig var drömmen att bli ingenjör och jag valde teknisk linje på gymnasiet. Efter det la jag tre mycket välinvesterade år på att läsa till Företagsingenjör och få examen som teknologie kandidat i maskinteknik. Tre ynka år efter de 12 allmänna. Att ha tillhörighet till en klass och ha bekväma rutiner med sommarlov och jullov gör att studietiden är en riktigt härligt tid. Gymnasiet är riktigt roligt och högskolan är ännu bättre. Vet man som Emil vad man vill bli så är allt gott och väl. Vet man att man vill arbeta  praktiskt och lyckas få en av kommunens utmärkta lärlingsplatser så är man rätt ute. Men idag verkar det vara många ungdomar som inte vet vad de vill bli utan väljer gymnasieutbildning för att ha lågt motstånd under tre år och sedan gå och drar i några år innan de kommer ut på arbetsmarknaden istället. Kanske hela 3 år. Om man bara har den psykiska kapaciteten så är det då utan tvekan ett gott val att istället investera dessa år i någon form av högre studier som ökar antalet framtida yrkesmöjligheter.

 

De som går ut NV och TE nu i vår har en unik chans till stor valfrihet i livet: PLUGGA TILL INGENJÖR! De närmaste åren går mängder av fyrtiotalister i pension. Många företag räknar i dessa bistra tider med dessa naturliga avgångar och väntar med att besätta tomplatserna tills konjunkturen går upp igen. Om jag tolkar den klassiska konjunkturcykelsvängningen rätt så borde det om 3½ år, just när dessa studenter är klara med sin högskoleutbildning, vara rejäl uppgång i Världens och Sveriges ekonomi och företagen behöva anställa mycket folk med utbildning inom dessa bristyrken. Det är framförallt stor brist inom mitt eget yrkesområde, maskinkonstruktörer.

 

Det är en stor tillfredsställelse i att veta att det finns gott om jobb att välja mellan inom kort avstånd från den plats där man vill bo resten av livet. Det är detta jag menar med att det ger en valfrihet för resten av livet. Har man en utbildning inom ett bristyrke som man trivs med så finns stora möjligheter att ha ett välbetalt jobb med bra arbetstider på rimligt avstånd från hemmet. I detta ligger också att man har valfrihet att bestämma hur man vill bo och hur man vill att ens tillvaro ska se ut.

 

Går du i nian så råder jag dig att titta närmare på NV och TE! Stäng så få dörrar du kan, och ha roligt under tiden. Naturvetenskapsprogrammet och teknikprogrammet är de gymnasieutbildningar som ger behörighet till flest högskoleutbildningar. Och du, även om du inte tänkt plugga vidare efter gymnasiet, så är det bra att ha möjligheten kvar, för det finns idag enkla sätt att läsa vidare i din egen takt hemma på din kammare: www.studera.nu/distans

 

Skaffa gärna mer motivation genom att gå in på www.teknikdelegationen.se, där Christer Fuglesang och Leif Johansson är med och försöker uppbringa fler teknikstudenter.

 

Jag hoppas att fler elever väljer att läsa till maskiningenjör och helst väljer ett yrke där de liksom jag dagligen kan hjälpa till att ta fram teknik för en mer energisnål och hållbar utveckling i kommunen, regionen och Världen.

 

NV- www.denbredalinjen.se

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar