henrik.centerpartiet.net

Gå gärna in på min nya kompletta hemsida med denna blogg speglad: http://henrik.centerpartiet.net/

fredag 13 november 2009

Vattenfalls borgensåtagande

Det borde vara en självklarhet att alla borgensåtaganden för
ersättningar och skadestånd efter en kärnkraftsolycka ska ligga på
högsta koncernnivå. Vad som förvånar mig är att det verkar vara en
chockerande uppgift för så många att reglerna i Tyskland är sådana.

Jag hoppas att de tio nya verk som kommer tillåtas i Sverige, och som
kommer att fördubbla landets totala kärnkraftsproduktion, inte kommer
att ha lägre krav. Ett av kärnkraftslobbyn samägt dotterbolag som
lätt sätts i konkurs är en lättviktig ersättningspung att förlita
sig till.

Jag rekommenderar en omläsning av min partivän Peter Gustavssons
utmärkta debattartikel från igår torsdag som beskriver hur mycket el
som kan sparas inom industrin.

Bara en sån sak som att många industrimotorer fortfarande körs för
fullt och sedan bromsas eller växlas ner till önskat varvtal
istället för att man investerar i en frekvensomriktare som istället
ger önskat varvtal från början med stora energibesparingar som
följd.
Eller att man fortfarande ofta använder AC-aggregat för att kyla
elektronikrum och serverrum istället för att använda frikyla, dvs
blåsa in uteluft och med det ersätta den av elektroniken uppvärmda
luften och därigenom spara 90% energi. Exemplen är många och
potentialen enorm!

Trevlig helg önskar Henrik,
som dagligen konstruerar och kundanpassar frikylalösningar i egenskap
av utvecklingsingenjör på Dantherm Air Handling i Söderköping.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar